reede, 21. märts 2014

mida kuulsam, seda ülbem?

Veebi võimalused ja avatud juurdepääsu ideoloogia põhjustavad muutusi, kuid ka suurt segadust kirjastamismaailmas. Ärimudelite muutumise käigus on palju veel segaseid kontekste ja nagu ikka tuleb kellegile mingis kontekstis sogane vesi kasuks. Järgnevalt näide Elsevieri tegevusest:
"There is a wider cost than the monetary one. By providing mislabeled and mis-sold products Elsevier’s practice has devalued Gold Open Access. As the largest publisher their practice may suggest to other publishers that they need not take care and attention. The opportunity cost is large – readers will not have read articles to which they are entitled and, deterred by the Rightslink cost, will have failed to re-use materials. Authors may have been held to account by funders for “failing” to publish Open Access when it was Elsevier’s fault. It causes delay and waste in scholar’s research."
Konkreetsest juhtumist saab lähemalt lugeda: I ask Julian Huppert and David Willetts to formally investigate Elsevier’s unacceptable “Gold Open Access” ja siit: Elsevier are STILL mis-selling Open Access and behaving ILLEGALLY. They don’t care. Piinlik lugu.
Viidatud blogist leiab palju harivat lugemist avatud juurdepääsu problemaatika kohta akadeemilises kirjastamises. 

Kommentaare ei ole: